fbpx

Marloes vertelt over haar leerwerkplek…..

bij Damen Shipyards te Den Helder

Opleidingsadviseur Mara Strabbing is deze maand op bezoek geweest bij BBL leerling Marloes en haar praktijkbegeleider Joop van Damen Shipyards in Den Helder. Marloes zit op dit moment in het eerste jaar van de tweejarige opleiding Constructiewerker op MBO niveau 2. Het was voor Damen alweer even geleden dat zij een vrouwelijke leerling aangeboden kregen (niet omdat ze niet wilde, maar helaas is het aantal meisjes in de techniek nog steeds te laag)!  We zijn erg benieuwd hoe het gaat met Marloes bij haar leerbedrijf.

Mara in gesprek met Marloes 

"Wat leuk dat ik even met je mee mag kijken! Hoe gaat het met je?" “Hoi Mara, ja het gaat prima hoor". Joop, nu je er toch bent, ik mis een aantal hoekstukken. Volgens mij moet ik er 14 maken en het zijn er maar 12”. Ik ken mijn plaats.. ik laat Joop en Marloes even discussiëren over het aantal hoekstukken en de orderbon.

Een paar minuten later kan ik tussenbeide komen. “Zeg Marloes, wat ben je eigenlijk aan het maken?”. “Ik ben H-balken aan het maken, strippen aan het zagen en gaten aan het boren. Deze strippen komen op de H-balken. Dit moet gelast worden”. “oke..”, ik kijk haar aan alsof ik precies begrijp wat H-balken zijn, die Marloes bedoelt. “En, voor wie zijn die balken en waar worden ze voor gebruikt?”. “Nou, dat wordt gebruikt voor een frame van een garagebox. Ik maak het in opdracht voor een buitenlands bedrijf, maar de garagebox komt gewoon in Den Helder te staan hoor”. Ik kijk nog steeds een beetje verbaasd..  Marloes gaat verder: “ik gebruik de volgende handelingen, zagen, boren, lassen, aftekenen, tekening lezen, afbramen en slijpen”.

In gesprek met Joop - Praktijkbegeleider bij Damen Shipyards

“Zeg Joop”, vraag ik, “hoe doet Marloes het eigenlijk bij Damen?”. “Ja, dat gaat goed hoor! Marloes komt goed mee. Sterker nog, vele kunnen een voorbeeld aan haar nemen. Meisjes zeuren minder en ze is erg nauwkeurig. Ze is een echte aanpakker. Ze laat goed zien dat haar interesse echt in de techniek ligt en ze stelt goede vragen".

Een extra projectje
"Op het moment heeft ze nog een leuk extra projectje, ze moet namelijk voor een deel leidinggeven aan haar collega-leerling op niveau 2. Op deze manier probeer ik zelfstandigheid en leidinggeven te trainen bij ze. Het is nog een beetje aftasten, maar ik zie Marloes in de toekomst bij Damen werken als Voorman.. eh Voorvrouw.. Voormannin? Ach wat doet het naampje ertoe…”